Blest rundt brukt

Gjenbruksdronningen Jenny Skavlan er Creative Director i Tise. 

Gjenbruksdronningen Jenny Skavlan er Creative Director i Tise. 

 
 

Tise har gjort det mulig for alle moteløver å minske forbruket uten å file ned på stilen.

 

Tise

Hva: Norsk gratis-app for salg av brukte klær og interiørartikler, som i hovedsak retter seg mot kvinner mellom 18 og 35 år. Den ble startet av gründerne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss i 2014, og lansert i februar 2016. Siden høsten 2016 har Jenny Skavlan vært Creative Director. I dag har Tise 12 ansatte og 270.000 brukere. Nylig lanserte de også appen i Sverige.

FORRETNINGSIDÉ: Utvikle en sosial tjeneste som gjorde kjøp og salg av brukte klær til noe morsomt og inspirerende å drive med.

LES MER om Tise her, og last ned appen til iOS, eller Android.

 

– Nordmenn handler helt sykt mye! Vi hadde trengt tre og en halv jordklode om alle hadde hatt det samme forbruket som oss, sier Jenny Skavlan.

Ved siden av programlederjobben i NRK, skuespiller- og designer-oppdrag, og diverse gjenbruksprosjekter i både blogg- og bokform, er hun Creative Director i Tise –gratisappen som har sørget for at 270.000 nordmenn har blitt bruktklærforhandlere på si.

Se intervjuet med Eirik og Jenny i Tise! Filmen er laget av NewsLab for Storebrand.

Bak appen står Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss, som fikk ideen da de merket at mange i omgangskretsen deres ikke var særlig interessert i å kjøpe eller selge brukt. Isteden handlet de massevis av nye plagg som endte sin skjebne som støvsamlere på loftet, eller i verste fall som avfall på dynga.

Dette ville de to kompisene gjøre noe med!

Løsningen ble en app som skulle være like brukervennlig som Finn.no, og like estetisk og sosial som Instagram.

– Jeg tror appen har åpnet øynene til folk som før anså bruktmarkedet som litt skittent, uoversiktlig og kaotisk. Tise har en lekker profil med filtre og fine fonter, og gjør det mulig å følge folk du synes har en kul stil. På den måten har vi tilrettelagt bruktshopping for flere, sier Jenny.
 

På Tise kan du shoppe på en mer bærekraftig måte – og sikre deg Jenny Skavlans plagg. 

På Tise kan du shoppe på en mer bærekraftig måte – og sikre deg Jenny Skavlans plagg. 

 

Gull i grønne skoger

Tilbake til 2014, da Eirik og Axel kom opp med ideen om et sosialt og smakfullt bruktunivers, meldte neste spørsmål seg: «Hvordan lager man en app, egentlig?»

Det visste verken Eirik eller Axel noe særlig om.

– Vi kunne ikke programmere, så først og fremst måtte vi lære oss det. Vi tok noen kurs på nettet og så noen YouTube-videoer, satte i gang og lærte underveis, forteller Eirik.

To år senere var Tise født. Jenny Skavlan ble raskt en del av teamet, og brukerantallet steg i været.

– Jeg tror populariteten handler om at vi har klart å lage et produkt som folk synes det er spennende og enkelt å bruke. I tillegg har vi et konsept som det er lett å stå for med tanke på de positive verdiene som er knyttet til gjenbruk, sier Eirik.  

 
Målet med Tise var å gjøre kjøp og salg av brukte klær appellerende for flere. – Jeg tror mye av det som selges via appen i dag ikke ville blitt solgt hvis ikke Tise hadde funnes, sier Eirik Frøyland Rime, som er en av hjernene bak appen.

Målet med Tise var å gjøre kjøp og salg av brukte klær appellerende for flere. – Jeg tror mye av det som selges via appen i dag ikke ville blitt solgt hvis ikke Tise hadde funnes, sier Eirik Frøyland Rime, som er en av hjernene bak appen.

 

I oppstartfasen har Tise-gründerne valgt å bruke tiden på å utvikle appen og bli kjent med brukerne, fremfor å fokusere på hvordan de kan tjene mest mulig penger.

– Hvis man kommer opp med en idé som har en positiv konsekvens for noen, tror jeg ikke man trenger å tenke så mye på hvordan man skal tjene penger med en gang, mener Jenny.

– Når man viser at man vil bidra til å fylle et behov, får man gjerne mye goodwill og drahjelp fra andre. Det er mange store aktører som ikke nødvendigvis er bygget på bærekraft, men som søker et bærekraftig image og derfor vil knytte seg til noen som allerede har det.
 

 

Visste du at ...

  • Klimagassutslippene fra det totale klesforbruket i Norge tilsvarer omtrent 800.000 biler?
     
  • Den største miljøpåvirkningen fra klær skjer når tekstilene produseres?
     
  • Tekstilarbeidere er spesielt utsatt for helseskadelige kjemikalier?
     
  • Produksjon av tekstiler ofte krever store mengder vann, og at utslipp av forurenset vann fra tekstilfabrikker ødelegger vannkvaliteten i nærområdet?
     
  • Nordmenn i snitt har 359 plagg i skapet, og at hvert femte plagg henger ubrukt?
     
  • Nordmenn stadig kjøper mer klær, og at mengden tekstilavfall fra private husholdninger nesten fordoblet seg fra 1995 til 2010? Nå kaster vi 23 kilo klær hver, hvert år.
     
  • Hver gang vi gjenbruker 1 kilo tekstil, sparer vi miljøet for 11 kilo CO2, ½ liter kjemikalier og bruk av nesten 2500 liter vann?
     

Kilder: Miljøstatus.no, rapporten Klesforbruk i Norge og Østfoldforskning

 

Appelsiner og andre boller

Selv om Tise enn så lenge ikke tjener noe særlig penger, har de noen inntektskilder som får det til å gå rundt.

– Vi får betalt av partnere når de legger ut tilbud i det vi kaller for CashStore, og tjener blant annet litt på at brukerne benytter seg av Safe Payment. Nå har vi også begynt å utvikle flere annonsemodeller, så vi ser at det absolutt er mulig å tjene penger på en gratis-app på sikt, forklarer Eirik.

Både han, Jenny og resten av Tise-gjengen finner i alle fall mye personlig verdi i å jobbe med en tjeneste som er med på å gjøre verden litt bedre.

Team-Tise! – Da vi skulle ansette folk, var det viktig for oss å finne folk som hadde miljøaspektet som en ekstra motivasjon, forteller daglig leder, Eirik Frøyland Rime. 

Team-Tise! – Da vi skulle ansette folk, var det viktig for oss å finne folk som hadde miljøaspektet som en ekstra motivasjon, forteller daglig leder, Eirik Frøyland Rime. 

Hvis man spør seg selv om det har noe å si for miljøet at man går og kjøper seg en bruktbukse, så tror jeg svaret på det er ja. Jeg tror små handlinger kan gjøre store ting
— Jenny Skavlan

– Jeg får en genuint dårlig magefølelse av hvor ekstremt mye vi kjøper og kaster og hvor mye det påvirker miljøet. Derfor er det veldig motiverende å bidra til det motsatte! Jeg merker at fokuset på gjenbruk av klær også har en smittende positiv effekt på andre ting i livet. Når jeg handler brukte klær, blir det liksom litt dumt å ikke resirkulere søppel også, sier Jenny, og fortsetter:

– Jeg ser dessuten mye framtid i dette, ettersom det å handle brukt har vært gjennom en klassereise. Det har gått fra å være litt lavstatus til å bli noe som signaliserer at du er opplyst om verdens tilstand, sier Jenny.

Den økende interessen for gjenbruk, og alle mulighetene den teknologiske utviklingen gir, er noe av det som inspirerer Jenny mest.

– Det er ikke mange år siden man kanskje kunne få tak i økologisk bomull som så litt sånn grå ut, mens nå lages det polyester av havavfall. Og i Italia har for eksempel noen damer tatt tak i de enorme mengdene med appelsinskall-søppel som finnes der, gjort om skallet til fiber og tråd og begynt å veve stoff av det. Det er jo helt fantastisk!

 
Mobil mote og bruktskatter rett i hånda. 

Mobil mote og bruktskatter rett i hånda. 

 

Tise sine tips til deg som skal starte ungdomsbedrift

  • Eksponer dere selv for masse informasjon. Les om hvilke problemer som eksisterer, nye teknologiske muligheter, og inspirerende prosjekter andre har satt i gang. Det trigger kreativiteten og gir en kjempeboost!
     
  •  For å komme opp med en god forretningsidé, er det et godt utgangspunkt å tenke at den på en eller annen måte skal ha en positiv konsekvens for noen. Det gjør at dere automatisk blir dedikerte og engasjerte av å jobbe med den, og fører også til at det er lett for andre å like og støtte dere.
     
  • Spiss ideen og peile dere inn på en bestemt målgruppe. Det er først da dere klarer å gjøre noe veldig bra, istedenfor å gjøre alt halvveis – ettersom det er vanskelig å skape noe som er så bredt at det favner alle. I vårt tilfelle dreide det seg om å fokusere på kjøp og salg av klær, fremfor kjøp og salg av alt mulig rart. Etter at vi tok det valget, ble det mye enklere å utvikle appen videre.
     
  • Våg å ta noen valg som ikke nødvendigvis er det smarteste pengemessig, men som isteden baserer seg på noe dere kan stå for, og som kan gi dere fantastiske muligheter i framtiden.  
     
  • Skaper dere noe som retter seg mot den målgruppen dere selv er i, øker det sjansen for å lykkes. Vi i Tise er en god match med de som bruker appen. Liker vi noe, vet vi at det er stor sannsynlighet for at brukerne våre gjør det også.