Slik tenker dere bærekraftig rundt salg og markedsføring

Salg og markedsføring@5x.png
 
 

Markedsføring handler om å skaffe seg kunder og ta godt vare på dem. Ingen produkter er så gode at de selger seg selv, og for å få kundene til å velge akkurat ditt produkt i jungelen av alternativer, lønner det seg å være en bærekraftig bedrift – og bruke dette som en strategi i markedsføringen.

Grunnen til det, er rett og slett at forbrukere også er opptatt av bærekraft. Det er nemlig en av de største forbrukertrendene for tiden. Folk ønsker å gjøre noe godt for verden og ha god samvittighet, og vil heller legge penger i et selskap som tenker bærekraftig enn i et som ikke gjør det.

I en undersøkelse utført av InFact Norge i mai 2016 på oppdrag fra Framtiden i våre hender, svarer blant annet 72,3 prosent at «de er villig til å betale mer for klær hvis det betyr at tekstilarbeiderne som lager dem får bedre lønn- og arbeidsforhold».  

 

Sammenlign og vær konkret

En stor del av markedsføringsjobben er å forklare for forbrukerne hvorfor de bør være opptatt av bærekraft (du kan ikke ta for gitt at de vet det). Da gjelder det å ikke bare fortelle at produktet ditt er bærekraftig, men også forklare hva det betyr.

Det er ofte vanskelig for forbrukere å skille produkter fra hverandre. En stol, for eksempel, kan ha ulikt design, men gjør den samme jobben og koster gjerne omtrent det samme. Da handler det om å gi kundene en grunn til å velge akkurat deres stol.

Hvis dere da kan si at stolen deres er solid og produsert på en bærekraftig måte, er det et godt argument for hvorfor akkurat den er et bedre valg enn mange andre stoler på markedet. Her er sammenligning et godt verktøy: Ved å for eksempel vise at produktet deres bidrar til 20 prosent mindre klimagassutslipp enn andre lignende produkter, har dere et ess i ermet. 

 

Bevis at det er hold i det dere sier

For å understreke at produktet deres er bærekraftig og at det ikke bare er noe dere påstår, gjelder det å bruke det dere kan av bevis. Derfor er det viktig å ha god dokumentasjon på hele prosessen bakover, for å vise at fremstillingen av produktet har vært bærekraftig i alle ledd.

Etisk sett er denne dokumentasjonen også en fordel for kundene. De skal vite hva de kjøper og føle seg trygge på at de vet hva de betaler for. I fjor vedtok Stortinget blant annet å utrede en etikklov som skal gi forbrukerne rett til å vite hvordan varene de kjøper er produsert og om arbeiderne har anstendige arbeidsforhold. 

Hvis det finnes en merkeordning dere kan sette på produktet deres, gjør det både at produktet blir enda mer attraktivt, og at kundene kan være sikre på at det de kjøper er bra.

Det å få sertifisering til å merke produktet sitt, krever riktig nok både en del tid og en avgift. Man må kunne vise til at hele livssyklusen er mindre skadelig enn tilsvarende produkter, fylle ut skjemaer og sende inn søknad. Men dersom det på sikt fører til økt salg, kan det allikevel være verdt det. Det blir opp til hver bedrift å bedømme om de tror det er verdt strevet og utgiften.

Det kan uansett være fruktbart å se hvilke kriterier som skal til for å oppnå de ulike merkingene, og bruke dem som en veiledning. Det kan forhindre at dere går på noen smeller – uavhengig av om dere vil søke om merking eller ikke.

Svanemerket er det offisielle nordiske miljømerket, men det finnes også flere andre merkeordninger. Dere kan lese mer om dem her og her

 

Bærekraftig markedsføring i praksis

I tillegg til å bruke bærekraft som et salgsfremkallende element i markedsføringen, er det også greit å se til at selve markedsføringen i seg selv er bærekraftig.

Kan dere for eksempel markedsføre produktet digitalt fremfor å henge opp fysiske plakater? Og hvis dere skal benytte dere av plakater, kan dere da produsere dem på resirkulert papir, og selv ta ansvar for å fjerne dem etter at annonseringsperioden er over?

 

Kilde: Matthew Smith, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand.