Legger bærekraft i bærenettet

STILIG GJENBRUK : For å lage bærenettene tar Opplett i bruk materialer fra regntøy som ellers ville blitt kastet rett i søpla. Det varierte materialet sørger også for at hvert enkelt bærenett får et helt unikt design. Foto: Opplett UB.

STILIG GJENBRUK: For å lage bærenettene tar Opplett i bruk materialer fra regntøy som ellers ville blitt kastet rett i søpla. Det varierte materialet sørger også for at hvert enkelt bærenett får et helt unikt design. Foto: Opplett UB.

 
 

Disse bærenettene berger tingene dine fra regnet – og regntøyet fra søppelsjakta.

 

Opplett UB

Hva: Ungdomsbedrift som ble startet 2018 av fire elever ved Amalie Skram videregående skole i Bergen. Selskapet designer, produserer og selger vanntette bærenett laget av gjenbruksmateriale.

FORRETNINGSIDÉ: Produsere vanntette bærenett av gjenbrukt regntøy hentet fra sportsbutikker, der materialene ellers ville gått til spille. Hvert bærenett er håndlaget og har et unikt design.

LES MER om Opplett UB her og her!

Det er ingen hemmelighet at det regner mye i Bergen. Så da de fire elevene ved Amalie Skram videregående skole skulle finne ut hvilket problem de ville løse, trengte de ikke å se så mye lengre enn ut av skolens vinduer.

– Vi tok først og fremst utgangspunkt i at vi ville finne en løsning for oss bergensere som må takle mye regnvær, forteller William Ingvaldsen, som er produksjonsansvarlig i Opplett.

Gjengen i ungdomsbedriften så at bærenett er en trend som har kommet for å bli. Men med mindre det er opplett – som er det vestlandske uttrykket for «klarvær» – kan du ikke stole på at de typiske bomullsnettene holder innholdet tørt.

Det ville ungdommene hjelpe bergensere med. Samtidig ble de også oppmerksom på et annet problem ved bomullsnettene:

– Vi leste en rapport fra det danske miljødepartementet, som sa at bomullsnett faktisk er mer miljøskadelig enn plastposer, ettersom bomullsproduksjonen ikke akkurat er klimavennlig.

– Samtidig bruker vi altfor mange plastposer i Norge. Derfor ville vi finne et bærekraftig og vanntett alternativ til alle bærenett, forteller William. 

 
OPPLETT UB : Den engasjerte gjengen fra Bergen består av Mathias Bjørgo, Lena Jensen Tveit, William Ingvaldsen og Kristina Storm. Foto: Ungt Entreprenørskap.

OPPLETT UB: Den engasjerte gjengen fra Bergen består av Mathias Bjørgo, Lena Jensen Tveit, William Ingvaldsen og Kristina Storm. Foto: Ungt Entreprenørskap.

 

Ville inspirere andre til å tenke mer bærekraftig

Løsningen ble bærenett produsert av gjenbrukt regntøy. Det solide og vanntette materialet ble samlet inn fra sportsbutikker i byen. Allværsjakker og regntøy som blir levert inn til reklamasjon er nemlig stoff som vanligvis går rett i søpla.

Dermed bidro Opplett til bærekraft på flere plan. Ikke bare ved å begrense plastforbruket hos kundene, men også ved å gjenbruke nyttige ressurser som ellers ville gå tapt.

Bærekraftaspektet ved forretningsidéen var ingen tilfeldighet. William forteller at alle i bedriften allerede var engasjerte i Natur og Ungdom, og de gikk sammen inn i prosjektet med et ønske om å gjøre noe grønt.

Med alle bildene og historiene som kommer fra hele verden om havet, plasten og arter som utryddes, forstår jeg ikke hvordan man kan la være å bry seg.
— William Ingvaldsen, Opplett UB

– Derfor ville vi bidra, og samtidig inspirere andre til å tenke litt mer bærekraftig.

 

Mormor hjalp til

Ganske raskt inngikk ungdomsbedriften en samarbeidsavtale med XXL. Dit dro de en gang i måneden for å hente ødelagt regntøy som snart skulle bli til bærenett.

– Jeg har ikke tall på hvor mange søppelsekker med materiale vi har fått derfra, forteller William.

Men selv med hauger av vanntett materiale er ressursene begrensede som rykende fersk bedrift. Derfor måtte de i startfasen ta til seg all hjelp de kunne få fra folkene rundt seg:

– Det var faktisk mormor som sydde de første prototypene av bærenettet. Det var veldig nyttig å kunne ta den med på møter i starten, forteller William.

 
VANNTETT IDE : Med disse bærenettene kan bergensere oppbevare tingene sine trygt fra regnet. Foto: Opplett UB.

VANNTETT IDE: Med disse bærenettene kan bergensere oppbevare tingene sine trygt fra regnet. Foto: Opplett UB.

 

Lokale samarbeidspartnere

Etter hvert som samarbeidspartnerne kom på banen, ble produksjonen for alvor satt i gang.

En gang i måneden, når materialet var hentet, møttes hele gjengen for å finne ut av hvordan regntøyet skulle redesignes til bærenett.

– Det ble en sosial aktivitet, der vi måtte være kreative for å finne ulike løsninger i materialet, som hvordan vi skulle bruke lommene, glidelåsene og refleksene, forteller William. 

Når designet var klart tok de med seg materialet til ALF (Senter for arbeidslivforberedelse) – en lokal bedrift i Bergen som ble en viktig samarbeidspartner for ungdomsbedriften. Der ble stoffet sydd om til helt spesielle bærenett.

– Det å ha en lokal produsent har vært bra for å hindre unødvendige utslipp i produksjonen. I tillegg har det vært viktig for oss å ha et tett samarbeid med mye muntlig dialog, forteller William, og utdyper:

– Siden hvert nett har et unikt design, kunne vi ikke bare bestille 1000 bærenett fra en produsent i utlandet.

Deretter gjenstod det bare for bedriften å trykke logoen sin på de ferdige produktene, før de ble lagt ut for salg.

 

Pallplass i bærekraftkategorien

William legger ikke skjul på at det har vært krevende å drive bedrift ved siden av skolearbeidet.

– Men det har vært utrolig gøy! Når vi har hentet de ferdige bærenettene og sett folk bruke dem, har det føltes veldig verdt det.

For det harde arbeidet – og det imponerende resultatet – ble Opplett belønnet med en tredjeplass i bærekraftkategorien under NM i ungdomsbedrifter. Det var en anerkjennelse som føltes spesielt godt for de unge bergenserne.

– Det var den kategorien vi hadde aller mest lyst til å bli trukket frem i. Vi har jobbet målrettet for å hevde oss i bærekraftkategorien, forteller William.

GODE MARKEDSFØRERE:  Under norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter våren 2019 vant Opplett for «Beste markedsføring».

GODE MARKEDSFØRERE: Under norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter våren 2019 vant Opplett for «Beste markedsføring».

 

Engasjementet gjorde arbeidet enklere, morsommere og bedre

Nå håper den ett år gamle bedriften på å kunne fortsette produksjonen til høsten. Det vil i så fall innebære å gå fra å være en UB til å bli et AS.

Bærenettene har tross alt solgt over all forventning, noe som gjør det tydelig at ungdommene har kommet frem til et produkt som virkelig treffer publikum.

– Når flere og flere blir engasjerte i klimakrisen, går også betalingsviljen for bærekraftige alternativer opp. Derfor blir en bærekraftig idé også en lønnsom idé, sier William. 

Og den unge bergenseren er ikke i tvil om at engasjementet er en del av grunnen til at Opplett kunne levere et godt produkt:

– Hvis du brenner for bærekraft, vil jeg definitivt anbefale å jobbe med en bærekraftig idé! Da blir arbeidet både enklere og morsommere, fordi du gjør noe som betyr ekstra mye for deg.

 

Opplett sine bærekraftige tips til deg som skal starte ungdomsbedrift:

  • Start med å se på bærekraftmålene, og finn ut hvilke problemer dere vil løse. Vær problemorientert i idéfasen, og se på hva som er aktuelt i dag.

  • Ikke si nei til noe i idéfasen. Plukk heller vekk det som ikke funker etter hvert.

  • Ta utgangspunkt i deres egne erfaringer og problemer. Dere trenger ikke å løse et miljøproblem for å ha en bærekraftig løsning. Kanskje har dere et annet problem i hverdagen, som kan løses på en miljøvennlig måte

  • Hvis dere virkelig vil gå inn for en bærekraftig idé, burde dere tenke bærekraft helt fra starten av. Ta også miljøhensynet med inn i alle delene av bedriften, som for eksempel i transport, produksjon og det dere gjør internt.