Smykke med mening

 Navnet Noisse er satt sammen av forkortelsene for Norge, Island og Sverige – ettersom de fikk forretningsideen på en tur til Island. Turen fant sted som en del av prosjektet Nor-Pluss, der Dalane videregående samarbeidet med en skole på Island og en skole i Sverige. Foto Jonas Lisether / NewsLab

Navnet Noisse er satt sammen av forkortelsene for Norge, Island og Sverige – ettersom de fikk forretningsideen på en tur til Island. Turen fant sted som en del av prosjektet Nor-Pluss, der Dalane videregående samarbeidet med en skole på Island og en skole i Sverige. Foto Jonas Lisether / NewsLab

 
 

Dette armbåndet gjør mer enn bare å henge til pynt.  

 

Noisse UB

Hva: Ungdomsbedrift startet av seks elever ved Dalane videregående skole i Rogaland i 2017. De tilvirker armbånd av torskeskinn, levert av det lokale fiskemottaket Fonn Egersund AS. Fiskeskinnet prosesseres på bærekraftig vis av bedriften Atlantic Leather på Island, mens Krepsen Design designer reimene, og låsene kjøpes inn fra Danmark og monteres på av Noisse selv. Tanken er at armbåndene er startet på en trend der fiskeskinn erstatter plast i klær og tilbehør, i tillegg til at det skal ha en symbolverdi for å bevisstgjøre folk på det store plastproblemet i havet.

FORRETNINGSIDÉ: Produsere å selge armbånd laget av fiskeskinn for å bidra til, og sette fokus på, å redusere plast i havet.  

LES MER Noisse UB her og på deres Facebook-side.

 

Det begynte egentlig bare som en tulleidé.  

Da Lise Amalie Grure og fem medelever fra Dalane videregående skole i Rogaland dro på klassetur til Island vinteren 2017, fikk de nemlig i oppgave å komme opp med en midlertidig forretningsidé for å sette i gang tankeprosessen.

Og da oppgaven kom, hadde de nettopp besøkt den islandske bedriften Nordic Ocean Watch, som laget masse ulike produkter av fiskeskinn: Et slitesterkt materiale, som med fordel kan erstatte andre, mer miljøskadelige stoffer.

– Det var fascinerende å se at de brukte fiskeskinn til å lage alt fra lommebøker til puter, så inspirert av dem foreslo vi spontant at vi også skulle lage noe i samme materiale, forteller salgsansvarlig i Noisse UB, Lise Amalie Grure.

Vel hjemme i sørlandsbyen Egersund, innså de at ideen slettes ikke var så dum, med tanke på all fisken de hadde tilgang til der.

– Vi visste at vi ønsket å inspirere folk til å ta mer bærekraftige valg i hverdagen, og da var det å ta i bruk fiskeskinn et godt utgangspunkt.

 
   
  
   
   96 
  
    
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   NO-BOK 
   X-NONE 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Vanlig tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Calibri",sans-serif;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
    Fiskeskinnsarmbåndene slo godt an hos publikum. Under Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter i april, glinset det i blått og sjøgrønt rundt mange håndledd, og Noisse hanket inn tredjeplassen i priskategorien «Beste samarbeid med næringslivet». Foto Jonas Lisether / NewsLab

Fiskeskinnsarmbåndene slo godt an hos publikum. Under Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter i april, glinset det i blått og sjøgrønt rundt mange håndledd, og Noisse hanket inn tredjeplassen i priskategorien «Beste samarbeid med næringslivet». Foto Jonas Lisether / NewsLab

 

Holdningsskapende fiske-fashion

Grovideen var altså raskt på plass. Men hva skulle de lage av fiskeskinnet? Og hvordan skulle de få det til?

– Vi spurte oss selv om hva folk vil ha og hvor vi kunne treffe det største markedet. På en messe vi besøkte ble vi tipset om at det kunne lønne seg at vi begrenset oss til ett produkt, og isteden fokusere på at dette ene produktet kunne symbolisere noe, forteller Lise.

De landet snart på at armbånd var tingen. Det var noe man kunne ha på seg og se hver eneste dag, og i tillegg til å være en pyntegjenstand, kunne det også minne folk på situasjonen i havet – og motivere dem til å ta mer bærekraftige valg i hverdagen.

Under mottoet «Save the ocean» skulle armbåndet fungere som et symbol på at den som bruker det står fremst i kampen for et renere klima og mindre plast i havet – i tillegg til at armbåndet i seg selv er laget av et bærekraftig materiale som kan erstatte plast.

– Vi vet jo allerede veldig godt hvor ødeleggende plastikk er for miljøet. Hvis ingenting gjøres, vil det være mer plast enn fisk i havet innen 2050. Derfor er det kjempeviktig at alle, og spesielt vi unge som skal leve videre i denne verden, ikke bruker plastikk og isteden setter fokus på problemet.

 
 Lise Grure forteller at hun og resten av gjengen har blitt enda mer miljøbevisste etter arbeidet med Noisse. – Nå legger vi mye bedre merke til hvor unødvendig mye plastikk som brukes over alt, og selv om de er frustrerende, inspirerer det oss også til å fortsette arbeidet.Foto Jonas Lisether / NewsLab

Lise Grure forteller at hun og resten av gjengen har blitt enda mer miljøbevisste etter arbeidet med Noisse. – Nå legger vi mye bedre merke til hvor unødvendig mye plastikk som brukes over alt, og selv om de er frustrerende, inspirerer det oss også til å fortsette arbeidet.Foto Jonas Lisether / NewsLab

 

Fra søppel til smykke

Så startet ringerunden.

Lise og resten av gjengen kontaktet fiskefabrikkene i Egersund og spurte om hva de gjorde med fiskeskinnet. Det viste seg at de aller fleste bare kastet det, og fra fiskemottaket Fonn Egersund AS fikk de beskjed om at de kunne få torskeskinn fra dem helt gratis.

Neste punkt på agendaen, var å finne en fabrikk som kunne hjelpe dem med å prosessere fiskeskinnet. For, naturlig nok, måtte skinnet gjennom en behandling før det kunne henge og dingle rundt håndleddene på folk.

– Vi prøvde å finne en lokal partner som kunne hjelpe oss med prosesseringen, men fant dessverre ingen som drev med dette i Norge. Vi kontaktet derfor fabrikken vi besøkte på Island, som satt oss i kontakt med den islandske bedriften Atlantic Leather som holder på med dette, sier Lise.

Atlantic Leather trykker og tørker fiskeskinnet ved bruk fornybar hydro- og geometrisk energi, og sprayer det med et organisk materiale. Det gjør skinnet nedbrytbart og miljøvennlig.

– Det at selve prosessen deres er bærekraftig var veldig viktig for oss.

 

Presentasjonsfilmen til Noisse

 

Luktfri medvind

Fiskeskinn og behandlingen av det var altså i boks, men armbåndene var på ingen måte ferdig enda.

For nå ventet en hel del research. Jentene måtte finne ut av hvordan armbåndene skulle se ut – og ikke minst hvordan skinnfellene skulle bli til et smykke.  

Via Google fant de omsider Grethe Engerud, som under merkenavnet Krepsen Design tilvirket produkter av fiskeskinn på hobbybasis fra sitt verksted i Son i Akershus.

Og heldigvis for jentene i Noisse, sa hun ja til å ta på seg oppdraget om å designe armbåndene i samarbeid med dem.

– Hun hadde erfaring med fiskeskinn, og det var gull verdt for oss å få ta del av kunnskapen hennes, bedyrer Lise.

Vi har nesten måtte overbevise folk om at armbåndene faktisk er laget av fiskeskinn. Mange hadde nok forventet seg at det skulle lukte vondt og se grå og kjedelige ut.
— Lise Amalie Grure, Noisse UB

– Vi landet på at armbåndene skulle ha en skimrende blå og sjøgrønn farge, ettersom vi ville at de skulle symbolisere havet. Videre valgte vi et klassisk design, slik at de passet for både menn og kvinner og appellerte til flest mulig.

Og det skulle vise seg å være en suksessoppskrift. Armbåndene sikret Noisse UB hele 12 priser under fylkesmessa for ungdomsbedrifter, og da arbeidet med ungdomsbedriften var over, hadde de solgt i underkant av 1000 eksemplarer.

– Vi fikk spesielt mye god feedback på messene, og har nesten måtte overbevise folk om at armbåndene faktisk er laget av fiskeskinn. Mange hadde nok forventet seg at de skulle lukte vondt og se grå og kjedelige ut, ler Lise.

 
 Dette er Noisse UB: fra venstre til høyre, Julie Assersen (økonomiansvarlig), Stine Kvamsø (markedsansvarlig), Lise Amalie Grure (salgsansvarlig), Martine Larshus (daglig leder), Marion Blitzner (EWB-ansvarlig), Thea Margrethe Refsland (personalansvarlig). Foto: Jonas Lisether / NewsLab    
  
   
   96 
  
    
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   NO-BOK 
   X-NONE 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Vanlig tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Calibri",sans-serif;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}

Dette er Noisse UB: fra venstre til høyre, Julie Assersen (økonomiansvarlig), Stine Kvamsø (markedsansvarlig), Lise Amalie Grure (salgsansvarlig), Martine Larshus (daglig leder), Marion Blitzner (EWB-ansvarlig), Thea Margrethe Refsland (personalansvarlig). Foto: Jonas Lisether / NewsLab

 

Løste låsen

Helt smertefritt gikk prosessen imidlertid ikke. Som de aller fleste gründere, støtte også Noisse på noen utfordringer underveis, og på et tidspunkt holdt det på å gå helt i lås.

– Vi ønsket opprinnelig at hele armbåndet skulle være nedbrytbart, men fant ut at det ikke var mulig å finne en låsmekanisme som både var det og som hadde høy nok kvalitet. Vi endte derfor opp med å importere en metall-lås fra Danmark, forklarer Lise.

– Men ettersom vi hadde brukt så lang tid på å prøve å finne et mer bærekraftig alternativ, bestilte vi låsene i seneste laget – og på toppen av det hele skjedde det en feil i produksjonen. Så da vi skulle reise til Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter i april, hadde låsene fremdeles ikke kommet.

Løsningen ble å få sendt låsene direkte til Lillestrøm, der norgesmesterskapet fant sted, og montere dem på reimene der.

– Det var forferdelig stressende, men heldigvis samarbeidet vi så bra og effektivt at vi klarte å løse både det og andre utfordringer som dukket opp underveis, sier Lise. 

– Det er på en måte ekstra stas å komme i mål etter at man har støtt på noen humper på veien. Vi er generelt veldig stolte alle sammen. Det å ha bidratt til at folk tenker mer over plastproblemet, føles godt både for sjelen og samvittigheten.

 

Noisse sine bærekraftige tips til deg som skal starte ungdomsbedrift

  • Først og fremst: Gå for en forretningsidé innen bærekraft som kan gjøre nytte for verden.
     
  • Tenk stort og ta for dere et problem som åpner opp for at dere kan treffe et internasjonalt marked.
     
  • Vær åpne i idéfasen, og ikke vær redd for å ta for dere noe dere ikke kan. Dere får mye mer ut av arbeidet med ungdomsbedriften hvis dere er lærevillige.
     
  • Skal dere lykkes, kreves det at du er villig til å legge ned mye tid på arbeidet, og at dere har et godt samarbeid innad i bedriften. Vi brukte mye fritid på Noisse, og la ned en innsats for å skape et godt miljø og bli bedre kjent med hverandre, og det var nok helt avgjørende for at det gikk såpass bra.