Bra stil – som også redder liv

 Med et ønske om å støtte unge som er rammet av kreft, skapte fem elever fra Oslo t-skjorter det føles ekstra godt å gå i. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

Med et ønske om å støtte unge som er rammet av kreft, skapte fem elever fra Oslo t-skjorter det føles ekstra godt å gå i.
Foto: Jonas Lisether/NewsLab

 
 

Ved å skape det som kanskje er landets snilleste t-skjorter, har denne gjengen vist at det er mulig å kombinere en bærekraftig og lønnsom virksomhet med veldedighet.

 

Kunsten å glede UB

Hva: Ungdomsbedrift, startet på Kongshavn videregående skole i Oslo i 2017. Selskapet produserer økologiske t-skjorter og gensere med design basert på tegninger laget av kreftsyke barn. En fast andel av overskuddet går til Barnekreftforeningen.

FORRETNINGSIDÉ: Produsere og selge 100 prosent økologiske t-skjorter designet av kreftsyke barn.  

LES MER om Kunsten å glede her og se presentasjonsfilmen deres her

 

Noen ganger kan en dårlig idé bli til noe skikkelig bra.

Da fem elever ved Kongshavn videregående skulle starte ungdomsbedrift i fjor, så de opprinnelig for seg å lage t-skjorter som slapp solstråler igjennom stoffet – slik at man kunne bli brun uten å måtte kaste skjorta.

Men så stoppet de opp og tenkte: Kom det til å slå an, eller ville det bare bli en gimmick? Og hva med faren for hudkreft?

– En elev på skolen hadde kreft, og vi så hvor vanskelig han hadde det. Derfor bestemte vi oss isteden for å gjøre noe for å støtte ham og andre unge i hans situasjon, forteller salgsansvarlig Philip Antonetti.

Philip og de andre gikk tilbake til tegnebordet. De skulle fortsatt produsere t-skjorter, men drivkraften var nå å utgjøre en forskjell for unge rammet av kreft.

Engasjementet fikk et navn – og ungdomsbedriften Kunsten å glede var satt til livs.

 
   
  
   
   96 
  
    
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   NO-BOK 
   X-NONE 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Vanlig tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Calibri",sans-serif;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
    Alle t-skjortene kommer med livstidsgaranti. – Oppstår det et problem, forsøker vi heller å reparere t-skjortene enn å produsere nye. Vi har en mormor som er veldig glad i å sy, og hun hjelper oss gledelig med dette, forteller Mathias Norheim. Foto: Jonas Lisether/NewsLab 

Alle t-skjortene kommer med livstidsgaranti. – Oppstår det et problem, forsøker vi heller å reparere t-skjortene enn å produsere nye. Vi har en mormor som er veldig glad i å sy, og hun hjelper oss gledelig med dette, forteller Mathias Norheim.
Foto: Jonas Lisether/NewsLab 

Kreftsyke klesdesignere

Det begynte med mye research. De måtte vite hvem som produserte materialene og hvor råvarene kom fra, og ville forsikre seg om at hele produksjonskjeden var så økologisk og klimavennlig som mulig. Bærekraft sto nemlig høyt på agendaen, forteller daglig leder Mathias Norheim.

– I tillegg ville vi selvfølgelig at t-skjortene skulle være kule og attraktive, slik at folk fikk lyst til å gå med dem. De skulle brukes, og ikke kastes i en skuff og tas frem som maleklær.

Plaggene lages med 100 prosent organisk bomull fra Fairtrade-sertifiserte gårder i India. Bomullen fraktes videre med lavutslippsbåter og settes sammen til t-skjorter i Sverige. Til slutt trykkes de lokalt på Risløkka i Oslo.

Men det imidlertid motivene som er det mest spesielle med t-skjortene til Kunsten å glede: Det er nemlig kreftsyke barn som tegner dem.

Vi har virkelig sett effekten av å ha en klar strategi for sosiale medier.
— August Øverbye, Kunsten å glede

Ungdomsbedriften fikk på plass en avtale hvor en fast andel av hver solgte t-skjorte går til Barnekreftforeningen. Av denne summen øremerkes mesteparten til avdelingen på Rikshospitalet, hvor skaperne holder til.

– Vi sitter sammen med barna og tegner og involverer dem i designprosessen. Etisk sett er det selvfølgelig sensitivt å bruke syke barn i forbindelse med salg. Men da vi tok kontakt med Rikshospitalet, var de veldig positive, forteller Norheim.

Tegningene sendes videre til designer Annette Lindestad som er utdannet ved motefagskolen Esmod i Oslo. Da Kunsten å glede tok kontakt, ryddet hun raskt plass i timeplanen for det inspirerende prosjektet. 

– Niesen hennes, seks år gamle Thea, har kreft, og Annette ville bli med på prosjektet vårt for å støtte henne, forteller Norheim.

 

Intervju med Kunsten å glede

 

Lyspunkt i en tøff hverdag

Ungdomsbedriften har også fått mye drahjelp fra profilerte personer som har latt seg begeistre av den solide miljøstrategien, det storhjertede formålet – og ikke minst ungdommenes smittende engasjement.

– En dag vi sto på stand, kom plutselig Jan Thomas gående forbi. Som den selgeren han er, løp Philip bort og fikk Jan Thomas kjempegira på ideen vår. Etter hvert har flere og flere blitt med, sier økonomiansvarlig August Øverbye.

Sammen med stylisten, har Kunsten å glede fått med seg en imponerende liste med kjente personer. Komikerne Sigrid Bonde Tusvik, Else Kåss Furuseth og John Brungot, forretningsmann Christian Ringnes, langrennsesset Johannes Høsflot Klæbo og helseminister Bent Høie har alle stilt opp med t-skjortene i sosiale medier.

– Vi har virkelig sett effekten av å ha en klar strategi for sosiale medier, forteller Øverbye.

De har til og med fått på plass et designsamarbeid med Madcon-stjernen Yosef Wolde-Mariam. Tegninger barna på Rikshospitalet laget sammen med Yosef, resulterte i en sort hettegenser med en variant av det velkjente yin og yang-symbolet.

– Mange av barna er fans av Yosef, og de syns det var veldig kult å få tegne med ham. I ettertid har vi fått høre fra foreldrene deres at de virkelig setter pris på å få være med på å designe klær, og at dette er et lite lyspunkt i en ellers tøff periode, forteller daglig leder Mathias Norheim.

 Flere kjendiser har latt seg begeistre av Kunsten å glede, men de setter like stor pris på å se tilfeldige fremmede bruke plaggene deres. – Det er også kult for barna på Rikshospitalet å se, sier August Øverbye. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

Flere kjendiser har latt seg begeistre av Kunsten å glede, men de setter like stor pris på å se tilfeldige fremmede bruke plaggene deres. – Det er også kult for barna på Rikshospitalet å se, sier August Øverbye.
Foto: Jonas Lisether/NewsLab

 

Fra Oslo til Beograd

Det harde arbeidet deres har båret frukter, og Kunsten å glede stakk av med flere priser under Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter – blant annet den gjeveste av dem alle, «Beste ungdomsbedrift».

Men kanskje enda viktigere: De har samlet inn 115 000 kroner til Barnekreftforeningen.

Med seieren i NM ble de Norges representant i Europamesterskapet for ungdomsbedrifter, som gikk av stabelen i Beograd i Serbia i midten av juli. Og der fortsatte prisdrysset.

I konkurranse med 39 ungdomsbedrifter fra 39 ulike land, stakk Kunsten å glede av med «Ready for Work»-prisen. Den ble delt ut av ManpowerGroup til ungdomsbedriften som viste gode ferdigheter innen blant annet kreativitet, problemløsing og digital kompetanse, samt vilje til å lære og tilpasse seg.

   
  
   
   96 
  
    
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   NO-BOK 
   X-NONE 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Vanlig tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Calibri",sans-serif;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
    Bak Kunsten å glede står Mathias Norheim (daglig leder), Philip Antonetti (salgsansvarlig), Mille Fusdahl (HR-ansvarlig), August Øverbye (økonomiansvarlig), og Adil Rahman.

Bak Kunsten å glede står Mathias Norheim (daglig leder), Philip Antonetti (salgsansvarlig), Mille Fusdahl (HR-ansvarlig), August Øverbye (økonomiansvarlig), og Adil Rahman.

 

– Det å få møte folk med samme interesse for entreprenørskap fra forskjellig land var utrolig gøy, og førte til en rekke lærerike samtaler. VI tok ikke hjem den aller gjeveste prisen, men vant en som kommer til å hjelpe oss i framtiden. For Kunsten å glede stopper ikke her, konstaterer Norheim.

Planen er nå å gå fra UB til AS, og de er allerede i dialog om mulige samarbeid med Haukeland universitetssykehus i Bergen og Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø. Drømmen er å en dag ta steget videre ut i Norden og resten av Europa.

– Barnekreft har ingen grenser. Det finnes kreftsyke barn overalt og vi ønsker å glede så mange som mulig. Det ville vært veldig gøy om vi fikk til det, fastslår Philip Antonetti.

 

Kunsten å gledes bærekraftige tips til deg som skal starte ungdomsbedrift:

  • Start så tidlig som mulig! Voksne mennesker kan bruke flere år på å komme i gang med en bedrift. Sett dere tydelige mål og jobb målrettet.
     
  • Velg noe innenfor et emne du liker å jobbe med – ellers blir det ikke noe moro.
     
  • Finn et behov. Det kan være vanskelig å starte en bedrift bare fordi du har lyst til å lage et produkt. Se hvilke behov markedet har og bygg opp en idé rundt dette. Og ha fokus på bærekraft!
     
  • Være tydelige i sosiale medier. Det er kanskje den viktigste markedsføringskanalen. Du trenger ikke betale flere hundre tusener for tv-reklamer som alle uansett spoler over. Det er enkelt å sette bedriften din på kartet hvis du tidlig har en god markedsføringsplan for sosiale medier. Det hadde vi da vi tok i bruk kjendiser.