En frodig affære

 Studier viser at hagearbeid er bra for både den fysiske og den psykiske helsa vår. Ungdomsbedriften Garden Switch ønsker å gi også dem som ikke har egen hage mulighet til å dyrke og stelle i en.

Studier viser at hagearbeid er bra for både den fysiske og den psykiske helsa vår. Ungdomsbedriften Garden Switch ønsker å gi også dem som ikke har egen hage mulighet til å dyrke og stelle i en.

 
 

Ved å få folk ut i andres hager, fikk denne gjengen businessen til å blomstre.

 

Garden Switch

Hva: Ungdomsbedrift startet av fem elever på Mailand videregående skole i Akershus i 2017, som har laget en tjeneste der hageeiere som ikke vil eller kan stelle i sin egen hage kobles sammen med folk som ikke har egen hage – men som ønsker å stelle i en. Det blir en vinn-vinn-situasjon for begge parter, i tillegg til at matjord blir bedre utnyttet.

FORRETNINGSIDÉ: Skape en tjeneste der hageeiere låner bort en hageparsell mot at den som låner den gjør noe enkelt hagearbeid i gjengjeld. 

LES MER om Garden Switch her og se reklamefilmen deres her.

 

Man skal vel ha bodd under en stein for ikke å ha fått med seg delingsøkonomien som har vokst fram de siste årene. Stadig flere leier ut både bil, bolig, klær og tjenester, og selv om det er knyttet visse utfordringer til delingstrenden, har den også mange fordeler.

Den fører til tilgjengeliggjøring og sosial kontakt, og ikke minst til et mer bærekraftig forbruk.

Og det var nettopp disse fordelene fem elever ved Mailand videregående skole i Akershus så en forretningsidé i da de skulle starte ungdomsbedrift i 2017.

«Det måtte da være enda flere tjenester som egnet seg for delingsøkonomien, og som kunne gjøre nytte for både mennesker og miljøet», tenkte de.

– Da vi skulle starte ungdomsbedrift tok vi på oss måkejobber for privatpersoner for å tjene inn litt startkapital. Og det var da vi kom på det – at en delingstjeneste innenfor hagearbeid faktisk var en god forretningsidé, forteller daglig leder, Sander Bengtson.

– Det finnes massevis av folk i eneboliger som ikke har tid eller mulighet til å stelle i hagen sin. På den andre siden, er det mange som bor i blokk som drømmer om å ha en hage å stelle og dyrke i, så her så vi at vi kunne hjelpe to parter med å få realisert sine behov.
 

 Dette er Garden Switch: (bak fra vestre) Philip Helseth (økonomiansvarlig), Sander Bengtson (daglig leder), Tonje Svendsen Tapio (personalansvarlig), Jawaher Lahm (salg- og markedsansvarlig), og Celine Dehli Cleve (produktansvarlig).

Dette er Garden Switch: (bak fra vestre) Philip Helseth (økonomiansvarlig), Sander Bengtson (daglig leder), Tonje Svendsen Tapio (personalansvarlig), Jawaher Lahm (salg- og markedsansvarlig), og Celine Dehli Cleve (produktansvarlig).

 

Grønn byttehandel

Og det var ikke vanskelig å finne belegg for behovet. Bare i Oslo sto 3200 personer på venteliste for å få tilgang til en parsell i byens kolonihager i 2017, og interessen har økt kraftig de siste årene.

Men Sander og de andre måtte allikevel undersøke om folk i nærmiljøet deres i Lørenskog og omegn var interessert i dette.

– I tillegg til at vi selv så etter ustelte hager, gjorde vi flere markedsundersøkelser og dybdeintervjuer med potensielle kunder, forteller Bengtson.

– Undersøkelsene våre viste at det er mange hageeiere som selv ikke vil eller kan stelle i sin egen hage. Videre fant vi ut at det var en litt mindre andel som ikke hadde egen hage, men som kunne tenke seg en. Prosentandelen var allikevel høy nok til at vi anså at tjenesten vår burde fungere, så vi bestemte oss for å gå for det – og Garden Switch ble til.

 
   
  
   
   96 
  
    
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   NO-BOK 
   X-NONE 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Vanlig tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Calibri",sans-serif;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
    Gjengen i Garden Switch mener det er helt essensielt for bedrifter å tenke bærekraftig. – Det er viktig å spare kloden for belastninger, og ikke minst å inspirere andre til å gjøre det samme.

Gjengen i Garden Switch mener det er helt essensielt for bedrifter å tenke bærekraftig. – Det er viktig å spare kloden for belastninger, og ikke minst å inspirere andre til å gjøre det samme.

 

En vinn-vinn-situasjon

Ideen i seg selv var enkel å grei: De skulle altså koble sammen folk med en ustelt hage, med noen uten hage som gjerne ville stelle i en.

Den store jobben, ble derimot å finne ut hvordan denne sammenkoblingen skulle fungere.

Drømmen var å utvikle en app, der partene kunne kobles sammen. Men ettersom dette var en omstendelig prosess, så de seg nødt til å starte mer manuelt.

– Vi laget en hjemmeside, og via den kan de som er interessert kontakte oss og forteller om sine behov. Deretter fører vi dem opp i en registreringsliste, før vi matcher to parter med hverandre, basert på hvor de bor og hvilke behov og ønsker hver av dem har. Vi skreddersyr kontraktene til hvert enkelt par, og så setter vi opp et møte der vi og partene møtes for å ferdigstille og signere kontrakten, forklarer Bengtson.

Garden Switch tar en avgift på 500 kroner per part per sesong, for at de kobler parene sammen, utformer kontrakter, og følger opp samarbeidet og stepper inn dersom noe skulle gå skeis.

Fra et bærekraftig perspektiv er tjenesten verdifull, i og med at det som ellers ville vært ubenyttet matjord blir utnyttet.
— Sander Bengtson, Garden Switch

Tanken er at den som får bruke hagen også skal fylle et behov for den som eier den, i tillegg til å sysle med det han eller hun vil. Ergo må den som får låne hagen for eksempel også klippe gresset eller trimme hekken, i tillegg til å dyrke tomater og jordbær.

– Det positive med denne tjenesten er at begge parter får tilfredsstilt sine behov. I tillegg oppstår det også en sosial kontakt mellom mennesker, og det synes vi er veldig fint, sier Sander.

– Fra et bærekraftig perspektiv er tjenesten også verdifull, i og med at det som ellers ville vært ubenyttet matjord blir utnyttet. Det at noen som opprinnelig ikke har tilgang til hage får mulighet til å dyrke sine egne bær og grønsaker, gjør dessuten at de får tilgang til mer kortreist mat, som også er bra for miljøet.
 

Reklamefilmen til Garden Switch

God respons

For å markedsføre Garden Switch, har gjengen både deltatt på hagemessa i Lillestrøm og trykket opp flyers som de har lagt i postkassene til folk i ulike nabolag i nærområde. Og etter at folk meldte interesse, prøvde de å følge dem opp så godt de kunne via nyhetsbrev på e-post.

– Det å skape oppmerksomhet rundt bedriften og skaffe kunder har egentlig vært den største utfordringen. Vi har også jobbet med hvordan vi skal klare å beholde kundene i Garden Switch på sikt, og unngå at de bare fortsetter med interne kontrakter seg i mellom etter at den første sesongen er over, forteller Sander.

– En av ideene var å tilby medlemsfordeler, som rabatter på hageutstyr på Plantasjen, men en slik ordning har vi foreløpig ikke fått landet.

Tross alt har tjenesten blitt veldig godt mottatt. Til nå har de landet åtte kontrakter, og ting har egentlig godt som smurt.

 
   
  
   
   96 
  
    
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   NO-BOK 
   X-NONE 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Vanlig tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Calibri",sans-serif;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
    Garden Switch vant beste sosiale entreprenør i NM for ungdomsbedrifter

Garden Switch vant beste sosiale entreprenør i NM for ungdomsbedrifter

– Vi har fått god respons, både fra kunder og folk som får høre om initiativet. De som har benyttet seg av tjenesten har gitt oss tilbakemeldinger på at samarbeidet har fungert fint, og at de har blitt positivt overrasket over hva de har fått ut av det.

Også Garden Switch satt på sin side igjen med et overskudd i 2017, og nå diskuteres det hvorvidt noen av medlemmene skal ta ungdomsbedriften videre til et AS.

Og hvis de velger å fortsette, er det å utvikle en app som kan gjøre tjenesten enda mer effektiv neste steg.

– Drømmen er å vokse til å bli en tjeneste som finnes i storbyer og drabantbyer i hele Europa!

 

Garden Switch sine bærekraftige tips til deg som skal starte ungdomsbedrift:

  • Når dere skal finne en forretningsidé lønner det seg å tenke behov, slik at dere ikke skaper et produkt eller en tjeneste som er der bare for å være der. Snakk med folk og prøv å legge merke til hva som savnes eller trengs i hverdagen. En god idé kan plutselig dukke opp i samtale med noen eller mens du sitter på bussen.
     
  • Bruk nettverket deres og det lokale næringslivet for å skaffe samarbeidspartnere. Det er gull verdt – spesielt i startfasen.
     
  • Ikke gi opp selv om dere gjør noen feil eller møter på noen hindringer underveis. Ta det heller som en lærerik utfordring.  
     
  • For oss fungerte det bra å fordele roller innad i bedriften basert på hva hver enkelt av oss kunne noe om fra før. Riktig person i riktig rolle skaper god framdrift.