Slik tenker dere ut en bærekraftig forretningsidé

Kundebehov-markedsvurdering@5x.png
 
 

Tar dere sikte på å etablere en bærekraftig ungdomsbedrift, er første bud å prøve å tenke ut en bærekraftig forretningsidé. Da gjelder det å finne ut hva verden trenger for å bli mer bærekraftig. Her gir FNs bærekraftsmål en god oversikt over hva som må til, så det å sette seg inn i dem er et godt utgangspunkt. 

Kanskje dere sammen kan klekke ut noen kreative ideer til hvordan folk kan konsumere mindre kjøtt, eller til hvordan flere barn kan få tilgang til utdanning, for eksempel? 

For å få innspill og ideer til hvordan dere kan bidra, kan det også være lurt å kontakte selskaper og organisasjoner i nærmiljøet som sitter på kunnskap om hvilke problemer som eksisterer. Får dere kjennskap til dem, kan det være enklere å komme opp med en bærekraftig forretningsidé. 

Et annet nyttig verktøy i idéarbeidet er å tenke over hvilke trender som finnes i folks adferd. Hva gjør folk mer av i 2018 enn i 2008? Og hva er det sannsynlig at vi kommer til å gjøre mer av i framtiden? Og kanskje viktigst: Hvilke ting gjør vi som ikke er forent med en bærekraftig utvikling, og som vi derfor trenger å finne mer bærekraftige alternativer til?

En helt fantastisk motivasjons- og inspirasjonskilde, er nettsiden The Global Opportunity Explorer. Der finner dere en rekke tips og et drøss av eksempler på bærekraftige løsninger som er i tråd med FNs bærekraftsmål. 

Her kan dere blant annet finne ut mer om tiltakene vi kan gjøre for å fremme likestilling, se eksempler på hvordan vi kan reise mer effektivt, og se at det faktisk er mulig å produsere en genser som holder i hele 30 år. 

 

Gjør en markedsvurdering

Når dere har kommet opp med en idé, lønner det seg å gjøre en markedsvurdering for å finne ut om det er behov og interesse for produktet eller tjenesten deres.

Det er jo verken økonomisk eller særlig bærekraftig å produsere noe som ingen har bruk for, eller som er identisk med noe som allerede finnes på markedet.

Er det derimot sånn at produktet dere har kommet opp med finnes fra før, men at dere sitter på en idé som gjør det mer bærekraftig enn de tilsvarende produktene som finnes på markedet i dag, har dere en kjempemulighet!

Kanskje dere for eksempel kan lage en versjon av noe i et mer holdbart materiale, slik at produktet varer lenger og dermed er mer bærekraftig? 

Tenk kreativt og langsiktig!

 

Kilde: Matthew Smith, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand.